28. januar 2011

Boganmeldelse: ’No retreat’

Bogen "No retreat - the secret war between Britain’s anti-fascists and the far right", der fortæller historien om den militante antifascistiske bevægelse i England i perioden 1977-97, er trods en machoid voldsforherligelse absolut en læsværdig bog.

Bogen er skrevet af to antifascister, Steve og Dave. De har begge været en del af den antifascistiske bevægelse i Manchester i først Socialist Workers Party (den britiske gren af Internationale Socialister), siden hen i grupperne The Squads og Anti-Fascist Action. Fortællingen er inddelt i to dele, først Steves, der beskæftiger sig med slut-halvfjerdserne og første del af firserne, og derefter Dave der fortæller om perioden fra midten af firserne op til anden halvdel af halvfemserne.

Bogen er skrevet meget ærligt og direkte i jeg-form, og er mere de to antifascisters egen fortælling end det er en egentlig dokumentar om det antifascistiske arbejde i England. Man får et godt indblik i udviklingen i Manchester hvor deres primære arbejdesområde er, ligesom de forskellige vigtige nazi-grupper introduceres. Bogen går dog ikke i dybden med det emne - og det er i og for sig fint. Dens berettigelse er nemlig en helt anden.

Det der gør No Retreat så læsværdig, er fortællingen om de antifascistiske aktioner som Steve, Dave og deres kammerater stod bag i den 20-årige periode bogen strækker sig over. De fortæller om forberedelserne og baggrunden for aktionerne, om deres taktiske og strategiske overvejelser, om gennemførslen af aktionerne og de politiske og juridiske konsekvenser af dem.

Bogens store styrke er dog også dens store svaghed. Ønsket om at fortælle en levende historie med masse detaljer kammer alt for ofte over i en broven, machoid voldskådhed. Som for eksempel da Steve beretter om forsøget på at stoppe en fascistisk march i Winchester i marts 1979, ved at angribe den pub som fascisterne var samlet på: "Uheldigvis opdagede en flok skinker der stod og drak udenfor os. Sekunder senere stormede et dusin British Movement-folk ud, men de trak sig øjeblikkeligt tilbage, og begyndte et desperat forsøg på at barrikadere dørene indefra. Hvilken patetisk opvisning tænkte jeg, da de begyndte at gestikulere til os i tryghed inde fra pubben. Hvis dette var de såkaldte stormtropper, så må guderne vide hvor svage resten af dem er. Nogle af pubbens vinduer blev smadret, men så hørte vi sirener i det fjerne og var nødt til at smutte. Det var en skuffende afslutning på dagen. Jeg havde virkelig forventet noget større fra disse "elite" gadekrigere fra British Movement".

Den anstrengende tone i bogen formår dog heldigvis ikke at ødelægge den. Den er et af de vigtigste dokumenter over den britiske antifa-bevægelse i 70’erne, 80’erne og 90’erne, og et must for alle der interesserer sig for den historie.

No Retreat er skrevet af Dave Hann og Steve Tilzey. Den er udgivet hos Milo Books i 2003, og er 283 sider lang. Engelsk. ISBN: 9781903854228

Bestil ’No retreat’ hos Antifashoppen.dk